Nieuwe Ben Schopbrug volledig geautomatiseerd. Sinds 2021 is het Eiland van Brienenoord in Rotterdam-Zuid bereikbaar via een gloednieuwe brug: de Ben Schopbrug. Deze brug is vernoemd naar Ben Schop: voormalig raadslid van het stadsgedeelte IJsselmonde. Ben heeft altijd gepleit voor een betere verbinding tussen het eiland en het ‘vaste land’. En nu – 15 jaar na zijn dood – is de nieuwe brug een feit. Het is een ophaalbrug geschikt voor zowel langzaam- als snelverkeer. Ook schepen kunnen nu een stuk gemakkelijker passeren. Wij van DWG mochten de automatisering verzorgen.
Eén van Rotterdams nieuwste bruggen
Rotterdam telt veel bruggen. Ze zijn onmisbaar en helpen dagelijks veel mensen van A naar B. Inwoners, toeristen, bedrijven, schippers: iedereen heeft er profijt van. Eén van de nieuwste bruggen in Rotterdam is de Ben Schopbrug. Gemeente Rotterdam heeft ons gevraagd om de automatisering van deze brug te verzorgen. Maar al te graag!
Een kijkje op locatie
Maak kennis met DWG’ers Peter van Raaij (projectleider), Johan Muurling (software engineer) en Jelle Mank (software engineer). Zij staan aan het roer van project Ben Schopbrug. We zijn bij hen op bezoek gegaan terwijl ze op locatie bezig waren met I/O-testen van de Ben Schopbrug. Testen, testen, testen, want de brug moet natuurlijk uiterst veilig zijn!
Testen en inbedrijfstellen
Eerst testten zij de I/O-signalen. Komen de veldcomponenten goed binnen op de in- en uitgangen van het besturingssysteem?
Waar nodig werden direct aanpassingen uitgevoerd aan de elektrische installatie of aan de afstelling van de veldcomponenten.
De I/O-test was pas geslaagd toen alle signalen juist binnenkwamen op de
in- en uitgangen. Je kunt hierbij denken aan de positieschakelaars van de afsluitbomen, scheepvaartseinen, landverkeersseinen, geluidsalarmeringen en uiteraard de aansturing voor het openen en sluiten van de brug.
Inbedrijfstelling en SAT-afname
Vervolgens gingen ze over tot de inbedrijfstelling van de brug.
Dit deden ze samen met de brugwachter en de aannemer.
De looptijden van de veldcomponenten zijn tijdens de inbedrijfstelling bepaald en in het besturingssysteem vastgelegd. Daarna voerden zij een gebruikerstest uit van de bediening samen met de brugwachter. Deze test werd aan de hand van een opgesteld SAT-protocol (Site Accepotance Test) doorlopen.
Er werd getest of de bediening van het besturingssysteem voldoet aan de gestelde eisen en wensen van de opdrachtgever.
De uiteindelijke brugbedienaars kregen vervolgens een duidelijke instructie en kregen de bedieningshandleiding toegelicht.
De inbedrijfstelling van de brug gebeurde zonder opdrachtgever. De opdrachtgever zelf was pas betrokken bij het doorlopen van de SAT-afname en om vervolgens zijn goedkeuring te geven met zijn krabbel op het SAT-protocol.
Het resultaat
De Ben Schopbrug wordt op dit moment ter plekke bediend, 24/7. Schippers kunnen één uur van te voren hun verwachte aankomsttijd melden aan de brugwachter. Het loopt allemaal op rolletjes. Sinds kort werkt het allemaal nóg efficiënter, want de brug kan nu ook worden bediend vanaf een centraal punt op de Kop van Zuid. Dát is de toegevoegde waarde van automatisering!
Bij dit soort projecten is het extra belangrijk dat alle DWG-disciplines goed met elkaar samenwerken. Daarbij is een duidelijke structuur onmisbaar. Daarom maken wij gebruik van het V-model. Dit V-model bestaat uit een aantal stappen. Beginnend bij het in kaart brengen van de specificaties en wensen van de klant. Eindigend bij de Factory Acceptance Test (FAT) en de Site Acceptance Test (SAT). Na iedere stap checken we of de uitkomst overeenkomt met de wensen en verwachtingen van de klant: in dit geval Gemeente Rotterdam.
Kennismaken? Graag!
Bent u opzoek naar specialisten op het gebied van soft- of hardware? Of een consultant die meedenkt uw vraagstukken te doorgronden? Wij luisteren graag naar uw verhaal! Neem contact met ons op. Dan drinken we met elkaar een kop koffie.