Ontwikkelingen in Amsterdam! Voordat we beginnen staan we stil bij een aantal namen in dit verghaal, te weten: Zuidas en Zuidasdok. Binnen gemeente Amsterdam is er een afdeling genaamd ‘Zuidas’. Zuidasdok is een projectorganisatie van Rijskwaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam. Samen is dit Amsterdam Zuidas. De nauwe samenwerking gaat ervoor zorgen dat er gebouwd wordt een stadswijk Zuidas en aan de bereikbaarheid van het gebied. Dit gebied trekt dankzij de strategische ligging heel veel bezoekers.
Samen de mouwen opstropen
Gemeente Amsterdam en GVB (openbaar vervoeder van Amsterdam) stropen samen de mouwen op voor ‘Project ZuidasDok’ in Amsterdam. De Zuidas loopt langs de A10. Het deel van de A10 aan de Zuidas zal verplaats gaan worden in een tunnel en dus ondergronds worden verlegd. Het stukje spoorweg bij de Zuidas is bestempeld als het drukste spoorpunt van heel Nederland. Om dit station te kunnen opschalen voor meer trein- en tramverkeer is er ruimte nodig en dit wordt getracht te bereiken door de snelweg in een tunnel te plaatsen. Als dit lukt dan is het plan om het huidige station af te breken en een hyper modern nieuw station te bouwen.
Kijkend naar de planning is het de ambitie om in 2024 het infranet voor het station gereed te hebben. De ondertunneling van de A10 is daarentegen pas is in 2036 klaar. Voor Nederland is dit het grootste project ooit.
Zuidasdok in detail
Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdamse wijk Zuidas en van het noordelijk deel van de Randstad, zowel over de weg als met het openbaar vervoer. Zuidasdok is een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.
DWG helpt GVB met het CBI Tram (Centraal Beheer Systeem Tram) te beheren. De integratie van het CBI voor de trams op dit station Zuidas gaat DWG opzetten voor GVB. Tussen nu en 2024 zijn wij een van de partners van GVB die in fases met Gemeente Amsterdam ervoor gaat zorgen dat de trams met het treinnetwerk samen kunnen gaan werken. Hier is een ombouw van signalen in het PLC netwerk voor nodig en een stuk nieuwe software om PLC stap voor stap om te kunnen zetten. Waarom stap voor stap? We hebben als doel dat het huidige infranetwerk van trams blijft functioneren. Dit project duurt een jaar. Na dit jaar kijken wij er naar uit om de volgende fase in te gaan en ons steentje bij te kunnen dragen aan het grotere geheel met betrekking tot de toekomstvisie van Gemeente Amsterdam.
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Amsterdam Zuidas? Via deze link is alles te lezen over het gebied Zuidas en de bouw van Zuidasdok.
Deadlines halen met DWG
Meer leren over onze E&I en automatiseringsoplossingen? Kom met ons in contact!