Cebo is een internationaal leverancier van de industriële mineralen bentoniet en bariet. Zij importeren deze mineralen uit mijnen over heel de wereld. En als de mineralen eenmaal op Cebo’s terrein in IJmuiden aankomen, vindt er nogal wat intern transport plaats. Om een stuk minder in de weer te hoeven zijn met kiepwagens en shovels, vroeg Cebo om een geheel nieuw transportsysteem. Voornamelijk met het oog op duurzaamheid, kostenefficiëntie en veiligheid.   

Oorspronkelijk situatie

De ruwe bentoniet-mineralen werden voorheen met de shovel vervoerd van de opslag naar de maalmolens. De shovel dumpte de grondstof in een inzetbunker. Vanuit daar werden de mineralen getransporteerd naar een kluitenbreker, via een platenband. Tot slot werd het via een elevator naar een transportband gevoerd, met als bestemming: een tussenbunker. Ja, u  merkt het al: een hele lange reis met veel verschillende tussenstops. Kan dat niet wat efficiënter? Jazeker! 

Nieuwe situatie

Het nieuwe transportsysteem zorgt ervoor dat de bentoniet het hele aanvoerproces overslaat. De mineralen worden namelijk direct aangevoerd op de transportbanden. Ook de inzetbunker is compleet vervangen. 

Het resultaat

Het doel van dit project was het automatiseren van de bentoniet-toevoer naar Cebo’s maalmolens. De shovels en kiepwagens hoeven daardoor minder in beweging te komen, wat slijtage aanzienlijk beperkt. Of dat is gelukt? En of! Het nieuwe transportsysteem resulteert in een variabele toevoer van 18 tot 50 megaton per uur. 

Wat we hebben gedaan voor de klant: 

  • Integratie van nieuwe Mitsubishi PLC en Citect SCADA licentie; 
  • Opzet van een nieuw PLC-programma voor het aangepaste transportsysteem; 
  • Ingebouwde frequentieregelaar die de hoeveelheid productaanvoer kan aanpassen; 
  • PLC-besturing met diverse automatische aansturingen van de installatiedelen; 
  • Automatische melder die het niveau in de tussenbunker aanduidt en de toevoerband hierop aanpast; 
  • Inbouw van een nieuwe industriële PC in de nieuwe besturingskast (i.s.m. partner Jac. de Vries) en 
  • Installatie en configuratie van software op de industriële PC en in de besturingskast. 

De ervaring van onze klant

“Wij zijn erg tevreden over de geautomatiseerde bentoniet-toevoer naar onze maalmolens. Er is goed meegedacht hoe het doel behaald kon worden en het geleverde resultaat mag er zijn! Fijn samengewerkt met DWG, ik kan DWG zeker aanbevelen.” 

Yannick Mossel, Supervisor Elektro Technische Dienst, Cebo 

DWG's aanpak

Bij dit soort projecten is het extra belangrijk dat alle DWG-disciplines goed met elkaar samenwerken. Daarbij is een duidelijke structuur onmisbaar. Daarom maken wij gebruik van het V-model. Dit V-model bestaat uit een aantal stappen. Beginnend bij het in kaart brengen van de specificaties en wensen van de klant. Eindigend bij de Factory Acceptance Test (FAT) en tot slot uiteraard de inbedrijfstelling. Na iedere stap checken we of de uitkomst overeenkomt met de wensen en verwachtingen van de klant: in dit geval Cebo. 

Kennismaken? Graag!

Bent u opzoek naar specialisten op het gebied van soft- of hardware? Of een consultant die meedenkt uw vraagstukken te doorgronden? Wij luisteren graag naar uw verhaal! Neem contact met ons op. Dan drinken we met elkaar een kop koffie.